iStock 000007205724M

Ο δερματολόγος-αφροδισιολόγος Dr Ευστάθιος Ράλλης, τ. δ/ντής Δερματολογικού Τμήματος 417 ΝΙΜΤΣ, μας "μιλά" στο άρθρο του για τα μέτρα της σωστής αντιηλιακής προστασίας και μας δίνει οδηγίες για τη σωστή χρήση του αντιηλιακού.

Ποια τα μέτρα της σωστής αντιηλιακής προστασίας

1. Θα πρέπει να περιοριστεί η έκθεση στον ήλιο τις ώρες που η ακτινοβολία του είναι ισχυρότερη δηλαδή από τις 11π.μ. - 4μ.μ.

2. Θα ήταν χρήσιμη η χρήση καπέλων και ρούχων με μακρύ μανίκι κατά την έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία.

3. Τα εφαρμοστά υφάσματα προστατεύουν καλύτερα από τις ακτίνες του ήλιου.

4. Θα πρέπει να γίνεται επαναληπτική εφαρμογή του αντιηλιακού μετά τη θάλασσα ακόμα και αν ο κατασκευαστής ισχυρίζεται ότι το αντιηλιακό είναι αδιάβροχο.

5. Θα πρέπει να γίνεται χρήση αντιηλιακού ιδιαίτερα σε μεγάλο υψόμετρο και ειδικά κατά την ενασχόληση με δραστηριότητες όπως ορειβασία, σκι ή πεζοπορία.

6. Δεν θα πρέπει να υπάρχει εφησυχασμός από μια συννεφιασμένη ή και βροχερή μέρα δεδομένου ότι οι ακτίνες του ήλιου είναι και τότε επιβλαβείς.

7. Iδιαίτερα τα άτομα που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για την εμφάνιση μελλοντικά βλαβών από την ηλιακή ακτινοβολία ή/και καρκίνου του δέρματος όπως άνθρωποι με ανοικτό χρώμα δέρματος, μαλλιών, ματιών, θα πρέπει να χρησιμοποιούν καθημερινά αντιηλιακό.

8. Το ίδιο ισχύει και για τους εργαζόμενους σε εξωτερικούς χώρους, όπως οι αγρότες, οι ναυτικοί κ.ά.

9. Εάν εμφανιστεί αλλεργική αντίδραση από το αντιηλιακό (ερυθρότητα, κνησμός ή τσούξιμο στο δέρμα), θα πρέπει οι ασθενείς να το διακόψουν άμεσα και να επισκεφθούν τον Δερματολόγο τους.

10. Προσοχή στις αντανακλώσες επιφάνειες! Η άμμος, το χιόνι, το νερό της θάλασσας, αντανακλούν την ακτινοβολία του ηλίου. Κατά συνέπεια, το να κάθεται κάποιος στη σκιά μιας ομπρέλας ή ενός δένδρου, δεν θεωρείται επαρκής προστασία.

11. Καλό είναι να αποφεύγονται οι λάμπες μαυρίσματος (solarium) σε διάφορα ινστιτούτα ή γυμναστήρια. Η ακτινοβολία που εκπέμπουν μπορεί να προκαλέσει έγκαυμα, πρόωρη γήρανση του δέρματος και αυξάνει τον κίνδυνο μελλοντικής εμφάνισης καρκίνου του δέρματος.

12. Μεγάλη προσοχή στα παιδιά: θα πρέπει να γίνεται χρήση αντιηλιακών από την ηλικία των 6 μηνών και άνω.

13. Θα πρέπει τα παιδιά να εκπαιδεύονται στην καθημερινή χρήση αντιηλιακών.

14. Οι έφηβοι και γενικότερα τα άτομα που ασχολούνται με το κολύμπι, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι τα ανθεκτικά στο νερό αντιηλιακά (water-resistant) είναι καλά για 40' περίπου λεπτά κολυμβήσης, ενώ τα αδιάβροχα (waterproof) είναι αποτελεσματικά για 80 λεπτά περίπου.

15. Γενικός κανόνας: Κατά την ολοήμερη παραμονή στην παραλία (ή και στο βουνό για σκι), θα πρέπει να γίνεται χρήση του αντιηλιακού κάθε ώρα και ακόμα συχνότερα ανα κάποιος μπαινοβγαίνει στο νερό. Ας σημειωθεί ότι η κανονική χρήση αντιηλιακού με Δείκτη Προστασίας (SPF) >15 μέχρι την ηλικία των 18 ετών, μειώνει κατά 78% τον κίνδυνο εμφάνισης δερματικού καρκίνου αργότερα στη ζωή μας.


Οδηγίες για σωστή χρήση αντιηλακού

Τα αντιηλιακά σκευάσματα δεν είναι χρήσιμα αν δεν εφαρμόζονται σωστά. Έτσι:

1. Θα πρέπει να γίνεται εφαρμογή του αντιηλιακού 20 με 30 λεπτά πριν την έξοδο σε κάθε σημείο του σώματος που εκτίθεται στον ήλιο.

2. Θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στις ευαίσθητες περιοχές του δέρματος όπως: τα αυτιά, η μύτη, τα χείλια (χρήση αντηλιακών sticks), τα πέλματα, οι παλάμες, το V του λαιμού, οι αγκώνες και το φαλακρό κεφάλι (χρήση αντιηλιακών sprays).

3. Το αντιηλιακό θα πρέπει να ανανεώνεται κάθε 2 ώρες, για όσο διαρκεί η έκθεση στον ήλιο ακόμα και στο τέλος της ημέρας.

4. Στο βουνό, κατά τη διάρκεια ορειβασίας ή σκι, το εκτεθειμένο δέρμα θα πρέπει να προστατεύεται με αντιηλιακό κάθε μία ώρα και το καλοκαίρι αλλά και το χειμώνα.

5. Το κολύμπι, ο αέρας και η υπερβολική εφίδρωση, αφαιρούν την κρέμα πιο γρήγορα από το δέρμα, γι' αυτό θα πρέπει το αντιηλιακό να ανανεώνεται πιο συχνά.

6. Οι περισσότεροι άνθρωποι απλώνουν τη μισή μόνο ποσότητα από αυτή που χρησιμοποιείται από τις εταιρείες για τον καθορισμό του δείκτη SPF. Αυτό έχει σαν συνέπεια τη μείωση του δείκτη από 15, σε 8. Για πλήρη εξασφάλιση, πρέπει να απλώνετε σε πρόσωπο και λαιμό π.χ. ποσότητα που ισοδυναμεί με μισό κουταλάκι του τσαγιού.

7. Οι γυναίκες που χρησιμοποιούν το αντιηλιακό σαν βάση για make-up, δεν το ανανεώνουν κατά τη διάρκεια της ημέρας με αποτέλεσμα η πλήρης προστασία του αντιηλιακού να χάνεται μετά από 2 ώρες.

Ποια τα φυσικά μέτρα αντιηλιακής προστασίας

  • Ρούχα & Υφάσματα

Μια λεπτή βαμβακερή μπλούζα, έχει δείκτη SPF > 10. Όταν είναι από ακρυλικό, ο δείκτης είναι > 5, ενώ όταν είναι από μετάξι, ο δείκτης είναι > 15. Τα εφαρμοστά ρούχα έχουν μεγαλύτερο δείκτη αντιηλιακής προστασίας από τα φαρδιά ρούχα.

  • Σύννεφα

Σε μια μετρίως συννεφιασμένη ημέρα, η δόση της ηλιακής ακτινοβολίας είναι το 50-70% της δόσης μιας ηλιόλουστης ημέρας.

  • Ώρες & Εποχές

Η συνολικά προσλαμβανόμενη ηλιακή δόση κατά το δίμηνο Δεκεμβρίου – Ιανουαρίου είναι περίπου όσο αυτό μιας ηλιόλουστης καλοκαιρινής μέρας.
Το 50% της συνολικής ημερήσιας δόσης προσλαμβάνεται στο τρίωρο 11.00-12.00 και 14.00-15.00.
Ας σημειωθεί ότι η ένταση της UVB (280 - 320 nm) πέφτει γρήγορα προς το τέλος της ημέρας. Η UVA (320 - 400 nm) όμως παραμένει σχετικά σταθερή καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας.

  • Γυαλί, αυτοκίνητα, «κλειστοί χώροι»

Στο σπίτι και το αυτοκίνητο, τα τζάμια "φιλτράρουν" την ακτινοβολία και πρακτικά εμποδίζουν όλη την UVB αφού απορροφούν την ακτινοβολία με μήκος κύματος < 320 nm. Η UVA όμως δεν φιλτράρεται και διαπερνά το γυαλί.

Πηγή: www.erallis.gr

Flash not installed.

Flash not installed.

Flash not installed.

databox-banners 300x300
keelpno banner 300 250