Εκτύπωση
Κατηγορία: Ειδήσεις

Παρατηρήσεις του προέδρου του ΦΣΑ, κ. Κωνσταντίνου Λουράντου, για τη φραγή σε κουπόνια.

xapia4

 

Μετά τα προβλήματα που παρατηρήθηκαν κατά την πρώτη μέρα εφαρμογής του μέτρου που επιβάλει φραγμό σε όσα φάρμακα έχουν κουπόνια που δεν είναι περασμένα στην ηλεκτρονική βάση της ΗΔΙΚΑ, συγκαλείται σήμερα Τετάρτη σύσκεψη στο Υπουργείο Υγείας σχετικά με το θέμα. Ενόψει της σύσκεψης, ο κ. Κ. Λουράντος προέβη χθες στις ακόλουθες δηλώσεις:

"Τα στάδια της πορείας ενός φαρμάκου από την παραγωγή στην κατανάλωση είναι τα εξής: Βιομηχανία ή Εισαγωγέας – Φαρμακαποθήκη ή Συνεταιρισμός – Φαρμακείο – Ασθενείς. Το φάρμακο από την παραγωγή του προς τις φαρμακαποθήκες διοχετεύεται με παραστατικά, στα οποία ΔΕΝ αναφέρονται οι παρτίδες των φαρμάκων και οι κωδικοί των κουπονιών. Το ίδιο συμβαίνει και με την διοχέτευση από τις φαρμακαποθήκες προς τα φαρμακεία, κατά την οποία στα παραστατικά δεν αναγράφονται επίσης, οι εν λόγω κωδικοί .
Μόνο κατά την εκτέλεση των συνταγών από το φαρμακείο μπορεί να φανεί αν ένα φάρμακο έχει κουπόνι γνωστοποιημένο από την εταιρεία προς τον ΕΟΦ ή όχι, ή είναι φάρμακο που προορίζεται για την εγχώρια αγορά ή για εξαγωγή.
Είναι γνωστό επίσης ότι οι εταιρείες είναι υπεύθυνες για τη γνωστοποίηση των κουπονιών στον ΕΟΦ και σε ποια ιδιοσκευάσματα τους αυτά χρησιμοποιούνται. Μια εταιρεία π.χ. παίρνει έναν αριθμό κουπονιών από τον ΕΟΦ και μετά γνωστοποιεί στον ΕΟΦ σε ποια σκευάσματα τα χρησιμοποίησε, δηλώνοντας και τους σχετικούς αριθμούς.
Από την παραπάνω διαδικασία φαίνεται καθαρά ότι οι μόνοι αμέτοχοι σε αυτή τη διαδικασία είναι οι φαρμακαποθήκες και τα φαρμακεία. Κι όμως αυτοί καλούνται σήμερα να σηκώσουν το βάρος της «εξυγίανσης» των κουπονιών.
Σύμφωνα με την ισχύουσα από 13/5/13 διάταξη περί της εκτέλεσης των συνταγών μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος, όποιο φάρμακο διαθέτει κουπόνι που δεν αναγνωρίζεται από την ηλεκτρονική βάση της ΗΔΙΚΑ, δεν θα χορηγείται στον ασφαλισμένο αλλά θα επιστρέφεται αναγκαστικά στους προμηθευτές των φαρμακείων.
Πως όμως μπορεί να γίνει η επιστροφή όταν σύμφωνα με τον νόμο η επιστροφή προϊόντος προς τον προμηθευτή γίνεται με δελτίο αποστολής στο οποίο αναγράφεται υποχρεωτικά ο αριθμός τιμολογίου με το οποίο το εν λόγω φάρμακο πωλήθηκεστο φαρμακείο; Κάτι τέτοιο πρακτικά είναι αδύνατον να γίνει...

Τα προβλήματα που προκύπτουν από τα ανωτέρω είναι τα εξής:
• Η άρνηση εκτέλεσης συνταγής εκ μέρους του φαρμακοποιού με τη δικαιολογία ότι το φάρμακο υπάρχει αλλά το κουπόνι δεν είναι καταχωρημένο ηλεκτρονικά στη βάση δεδομένων της ΗΔΙΚΑ, δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά και υπόνοιες στους ασφαλισμένους για την ποιότητα των φαρμάκων και ειδικά για το ίδιο το φαρμακείο. Οταν το ίδιο το Υπουργείο μιλά για .. πλαστά κουπόνια που κυκλοφορούν στην αγορά, αυτό και από μόνο του δημιουργεί τεράστιο ηθικό πρόβλημα στα φαρμακεία χωρίς τα ίδια να ευθύνονται ούτε στο ελάχιστο...
• Το φαρμακείο δεν δύναται να επιστρέψει τα φάρμακα προς τις φαρμακαποθήκες αφού δεν γνωρίζει από τα παραστατικά ποιο φάρμακο πήρε από ποια φαρμακαποθήκη. .
• Κατά τις διημερεύσεις – διανυκτερεύσεις, το φαρμακείο δεν έχει την πολυτέλεια να μην διαθέτει το «σωστό» σύμφωνα με την βάση δεδομένων της ΗΔΙΚΑ φάρμακο, τη στιγμή που ο ασθενής απευθύνεται εκεί σε ώρα ανάγκης και όχι για την τακτική του θεραπεία.
• Οι φαρμακαποθήκες έχουν ήδη απόθεμα το οποίο θα συνεχίσουν να προωθούν στα φαρμακεία και που ένα μέρος τους σίγουρα δεν θα μπορεί να εκτελεστεί στις ηλεκτρονικές συνταγές των Φ.Κ.Α. Αυτό διότι οι φαρμακαποθήκες δεν μπορούν να κάνουν αυτοκάθαρση. Όπως προείπαμε η «καθαρση» γίνεται μόνο στα φαρμακεία μόνο κατά την εκτέλεση των συνταγών!

Για όλα τα παραπάνω ... αλλά και για άλλα πολλά (προχορηγήσεις φαρμάκων, μερική εκτέλεση συνταγών κ.λπ.), η εφαρμογή αυτής της απόφασης καθίσταται αδύνατη. Συμφωνούμε με την αντιμετώπησης της όποιας παράνομης κυκλοφορίας κουπονιών, αλλά με λογικές που είναι εφαρμόσιμες. Ο σχεδιασμός ενός τέτοιου έγχειρήματος θα έπρεπε να γίνει αφού πρώτα υπάρξουν όλες οι παράμετροι που βοηθούν στην υλοποίηση του. Όπως έχουν τα πράγματα σήμερα αυτό είναι αδύνατον να γίνει.
Αν πράγματι δεν μπορεί να δοθεί περισσότερος χρόνος για την υλοποίηση του, τότε τουλάχιστον ο Φ.Σ.Α. οφείλει να δώσει οδηγία σύμφωνα με την οποία οι συνταγές θα εκτελούνται ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ μέχρι νεωτέρας.
Την Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση πρώτοι εμείς τη στηρίξαμε. Θα πρέπει να μας στηρίξει και εκείνη όμως και όχι να περιμένει τα πάντα από εμάς τους φαρμακοποιούς."